Khamis, 25 Jun 2009

Komen dan Cadangan untuk INTEL 09

Oleh : Farid bin Aspar

Di sini, saya juga ingin berkongsi kepada seluruh warga exsbpi selandar mengenai cadangan dan komentar yang telah dibuat oleh peserta program INTEL 2009. Walaupun nampak enteng, ia adalah penting untuk dijadikan panduan pada masa-masa yang akan datang.

Banyak yang baik dan positif, walaubagaimanapun, ia bukanlah sesuatu yang boleh dikekalkan dengan mudah tanpa sebarang tindakan lanjut. Hal ini adalah tanggungjawab kita bersama sebagai mahasiswa tidak kira dimana anda, sama ada di dalam atau di luar negara. Di mana sahaja anda berada, anda boleh berjaya tidak kira di Universiti-universiti, Kolej-kolej, Maktab-maktab, Politeknik-politeknik, atau pun terus mencari kerjaya dengan kemahiran sendiri, itu semua adalah posisi sebenar anda di dalam masyarakat, kerana bukan mudah untuk menjadi apa yang anda inginkan. Anda juga penyumbang kepada masyarakat.

Sekali sahaja anda masuk dan belajar di SBPI SELANDAR, anda adalah 'PRODUK" SBPI SELANDAR. Jadi perlulah kita sedar bahawa sejarah kehidupan kita tidak lengkap jika kita 'delete'kan sejarah di SBPI Selandar daripada minda dan kehidupan kita. Oleh itu, sebagai bekas pelajar SBPI Selandar, marilah kita meletakkan azam yang tinggi di dalam diri kita agar dapat membantu pelajar-pelajar di sana sekurang-kurangnya sekali dalam hidup kita. Insya-Allah ada keberkatan dan kebaikkan untuk kita suatu masa kelak. Buangkan rasa rendah diri tidak bertempat dan tiada siapa yang bukan orang penting. ANDALAH ORANG PENTING SBPI SELANDAR.

Oleh itu, di bawah ini disertakan sebahagian daripada beberapa komentar untuk tatapan seluruh warga exSBPIS tidak kira di mana sahaja anda berada, kerana terdapat harapan yang tinggi daripada mereka kepada anda, di samping komen kepada program dan fasilitator yang terlibat. Renung-renungkan, semoga ianya dapat memberikan semangat kepada exSBPIS sekalian untuk terus menyumbang bakti di tahun-tahun yang akan datang. Insya-Allah.
KALAU NAK RESOLUSI YANG JELAS... TEKAN KAT SATU-SATU PIC... UTK YANG ORIGINAL DARI RESPONDEN LA... Kalau tak, kat bawah tu sedikit sebanyak isi kandungannya... :D




Antara Komen (diringkaskan ek) :-
-Dapat hilangkan rasa 'tension'.
-Banyak perkara baru dikongsi.
-'Best' bila pendedahan IPT dan bidang-bidang.
-Banyak input diperolehi.
-Tak pernah ader program sekolah yang best macam ini.
-Rasa macam buat kat luar sekolah la plak.

Cadangan yang kadang-kala pelik.
-Lebih ramai alumni terlibat.
-Terapkan cara belajar dan bawa diri di IPT.
-Melibatkan pelajar di 'oversea'.
-Bahagi kumpulan ikut kerjaya yang diminati.
-Panjangkan masa.
-Buat 'appoinment'.
-Gunakan alat multimedia dalam penerangan.
-Hadiah besar la sket.
-Buat masa semua orang ada.
-Kene tegas sket.
Tu la sket sebanyak isi yang aku bleh kuarkan. Selebihnya, baca la sendiri ek. :D
Semoga dapat Alumni SBPI Selandar dapat lebih aktif menyumbang. Sekian, wassalam untuk semua, sedikit coretan untuk INTEL 2009. :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Alumni ke Email Anda

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner