Soal: Engineering Tak ada Masa Depan?

Soalan Dalam Diskusi Ex-SBPIS

Wan Muhammad Najib
Salam.  Teringat masa lepas dapat keputusan SPM dulu, 'family' macam tak galakkan sangat ambil kejuruteraan sebab katanya persaingan sangat sengit dan sampaikan ada yang terpaksa menganggur.  Adakah ianya benar?

Mohon penjelasan senior-senior dan sahabat-sahabat yang ambil kejuruteraan atau sesiapa yang ada maklumat.  Terima kasih!
[30hb Mei pukul 2.45 ptg berhampiran As Sarih, Irbid]


Zatul Amrah:
Salam, not really actually. Graduan-graduan engineering yang belajar diluar negara punya sedikit kelebihan berbanding yang belajar dalam negara especially dari negara-negara yang bukan berbahasa inggeris macam Korea, Jerman, Perancis etc. Sebabnya adalah syarikat-syarikat kejuruteraan sekarang memerlukan mereka yang boleh berbahasa asing untuk mengembangkan syarikat dan perindustrian masing-masing ke peringkat antarabangsa. Yang dalam Malaysia pun tak ada masalah rasanya untuk belajar bahasa asing, ada kemahuan ada jalannya. Apapun, rezeki ALLAH itu luas. Hanya pendapat dari insan kerdil. WALLAHua'lam.
     
Muzakkir Afendi:
'Amik' je apa yang ko nak 'amek'.. ko minat 'amek' je.. pasal kerja, cerita kemudian..
      
Aiman Asyraf Muhammad:
‎Muzakkir Afendi masih cool seperti dulu hoho...

RafiqahLutfiah Rahman:
Budak proton memang cool..haha..

Khairul Anwar:
Alumni mechanical engineering UKM... they have awesome job...

Aqmal Hisyam Hamzah:
Yang penting nak belajar.. kalo amik apa-apa pun tak nak belajar tak jadi aper gak...

Muhammad Razzi:
'It depend on competency level' dekat orang tu:).. 'that means interpersonal skill or softskill' sangat main peranan dalam job hunting.. CGPA hanya tapisan untuk 'pi' interview sahaja.. so competition tu bukan competition dari segi CGPA semata-mata:).. that's why orang kata competition dalam bidang engineering ni sengit.. 'about job market' banyak je available.. for example macam bidang mining engineering yang aku amek ni.. job market not only dekat Malaysia jee.. worldwide dan sangat banyak.. Australia is no 1 mining country dan kat sana masih tak cukup lagi engineer dia nak pakai.. macam dekat Thailand dan Vietnam pun still tak cukup engineer.. then diorang amek mereka yang ada degree based on science then employ jadi engineer.. senior aku banyak yang kerja dekat luar.. classmmates aku ramai dapat buat intership dekat luar jugak.. dan aku percaya 'job market' untuk bidang engineering lain pun banyak je available.. dan lagi satu jangan kecik kan scope job market dekat dalam Malaysia je.
  


Nur Hidayah Isa:
Engineering ni luas. Industri kat Malaysia ni pun bukan kecil. Jadi memang banyak nak pakai engineer. Lepas habis kena pandai pasarkan diri untuk dapat kerja. Kalau ada rezeki InsyaAllah dapat. yang penting belajar je dulu :)

Wan Muhammad Najib:
Terima kasih yang merespon. Niat saya post pasal benda ni, bukan nak hasut adik-adik untuk tak amik engineering and amik dentistry ke apa. hehe. Cuma nak adik-adik jelas, apa yang diorang perlu ada kalau depa betul-betul nak minat engineer.

Bukan setakat engineer, hatta medic, dentist, architect mahupun kerjaya-kerja lain pun, sekarang realiti kita berada didalam dunia persaingan yang sengit. Mungkin nilai tambah macam softskill, aktif dalam persatuan, charity work dan etc yang tambah kan lagi saham kita bagi memudahkan untuk dapat kerja.

Sejujurnya, saya tak setuju, prinsip 'belajar je lah pape. yang penting kau habis belajar, dapat degree, settle semua. kerja settle kemudian'

Maaf kepada yang tak berstuju. sebab saya tengok perkara ni sebenarnya boleh sdikit sebanyak ada bawa kesan masa depan kita. Mungkin sesetengah orang tak kisah, tapi kalau saya sendiri, contohnya belajar dentist. Saya memang minat, tapi realitinya, market memang takde untuk graduan pergigian. End up, saya terpaksa cari kerja lain walaupun saya ada dgree dentistry yang saya belajar 5 tahun.

Jadi, nasihat saya, disamping minat, cuba tengok juga peluang kerja tu macam mana. Masih diperlukan ke macam mana. Mungkin ada bidang-bidang lain yang kita boleh terokai. Dan terakhir dari saya, bagi sesiapa yang ada tendency nak amik jurusan agama tu, (ambillah) bidang syariah seperti fiqh wa usul, usuluddin, perbankan Islam.

Sebab bila saya duduk dekat timur tengah ni, saya tengok apabila seseorang tu belajar agama, dia punya skop kerja bukan semata-mata jadi ustaz/ustazah dekat sekolah tu je. BANYAK LAGI sumbangan yang boleh disalurkan. saya amik contoh mudah, Dr MAZA, Ustas Zaharuddin, Ust Hasrizal (saifulislam), Dr Maszlee Malik, dan ramai lagi.

Sumbangan mereka kepada masyarakat Malaysia hari ni memang kita tak nafikan. Banyak pembaharuan pemikiran yang positif kita dapat lihat hasil sumbangan mereka. Saya sangat sangat berharap, disamping melahirkan insan-insan yang berjaya dalam kerjaya lain, SBPIS juga mampu menghasilkan golongan ustaz/ustazah yang mampu memberi impak kepada agama, bangsa, dan negara.

Selamaat! :)

Danial Azahan:
Panjang lg xleh najib? :P

Wan Muhammad Najib:
Hahahahah. i love essay! :P

Amirul Hadi:
Jadi lah seorang surveyor.

Muhammad Zahiruddin Bin Zainuddin:
Belajar kerana minat @ minat untuk belajar, yang mne sesuai ?_?

Amin Krabby:
Jangan fokus kepada courses yang famous je... Any kind of degree or any other kind of higher learning can obtain their places in the future career.... maybe some of the courses may not be as extravagant as medic, lawyer or engineering such as mine but I am satisfied with my achievements at UMT in Biological degree... It's up to our own guts and thinking to chart our own course of life... But you have to grit your teeth and face any incoming obstacles and hindrances in life... seek your own satisfaction with Allah's will and not only success.....Only then will you be truly satisfied. Just an opinion... Jangan ada yang terasa.. because we can still achieve something in life, even if we failed sometimes... the real courage lies in rising up again and again after falling down...

Pasal engineering kan... saya ada seorang sepupu... dulu dia ambik civil engineering kat UTM Johor.... CGPA quite good... already finished studying and now working at a Japan electrical company branch here in Malaysia....The thing is he got there after being fired once and he even quit once....so that means the opportunity will present itself and be wise about your choices when they present themselves... and don't be too comfortable with your current status.....That is our main problem as ex-boarding school students....

Ahmad Izzanee Ibrahim:
The two last sentences actually, for newly school leavers I suppose. After years graduated from school i don't think we're comfortable with the current status everything mostly changed. Never been the same.

Amin Krabby:
Yep....thanx for pointing that out....after going out to th real world in universities, I think almost everyone will MATURE....hehehehe

Ahmad Izzanee Ibrahim:
I would agree, as you go further, we'll learn. :)


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apakah Itu Kejuruteraan Geomatik UTM?

Program Usahawantani 2013 Untuk Lepasan Diploma dan Ijazah

Kongsi: The Truth about Actuarial Science?