KHAS Untuk Pelajar Bidang Perubatan, Pergigian, Farmasi dan Pengajian Islam di Mesir


Assalamualaikum, satu lagi kenyataan media yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk semua pelajar Malaysia dalam bidang perubatan, pergigian, farmasi dan pengajian Islam di Mesir. Hal ini berkaitan mengenai pengurusan risiko bagi pelajar Malaysia di Mesir. Berikut adalah kenyataan yang diberikan untuk para pelajar Malaysia yang sedang melanjutkan pengajian di Mesir.

KENYATAAN MEDIA

KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
MENGENAI PENGURUSAN RISIKO BAGI PELAJAR MALAYSIA DI MESIR 
DALAM BIDANG PERUBATAN, PERGIGIAN, 
FARMASI DAN PENGAJIAN ISLAM


18 SEPTEMBER 2013

1. Kemelut politik yang melanda negara Mesir sejak akhir bulan Jun 2013 hingga kini telah mencetuskan keadaan yang tidak stabil sehingga mewujudkan ketidaktentuan dalam pelbagai aspek. Memandangkan Mesir merupakan salah satu destinasi utama bagi pelajar Malaysia melanjutkan pengajian ke luar negara, maka kemelut ini telah menimbulkan kebimbangan terhadap ibu bapa dan para pelajar daripada aspek keselamatan. 


2. Kerajaan Malaysia telah melaksanakan evakuasi pelajar secara sukarela mulai 21 Ogos 2013 dan membawa pulang seramai 2,791 orang. Selebihnya telah pulang bercuti di Malaysia sebelum Ops Piramid 2 dijalankan. Masih terdapat seramai 583 orang yang tidak pulang atas sebab-sebab tertentu seperti akademik dan peribadi.


3. Berdasarkan tinjauan lapangan ke Mesir oleh pasukan khas yang diketuai oleh YB Menteri Pendidikan II pada 24 hingga 26 Ogos 2013, pergolakan di Mesir akan berlarutan dan tidak akan berakhir dalam jangka masa terdekat. Sehubungan itu, Kerajaan telah mengambil beberapa tindakan bagi memberi alternatif kepada pelajar-pelajar yang ingin menyambung pengajian di IPT di Malaysia. 



4. Susulan daripada pertemuan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dengan para ibu bapa dan pelajar-pelajar pada 12 September 2013, Jemaah Menteri dalam mesyuarat pada 18 September 2013 telah mengambil keputusan untuk membenarkan pelajar-pelajar Malaysia dari universiti di Mesir yang memilih untuk menyambung pengajian di institusi pengajian tinggi (IPT) di Malaysia dalam bidang perubatan, pergigian dan farmasi dibolehkan melaksanakan pemindahan kredit berdasarkan prinsip “parallel” (“minus one rule”) berdasarkan tahun pengajian secara” “one-off”. Penempatan pelajar-pelajar di IPT di Malaysia tidak melibatkan pelajar-pelajar yang sedang mengikuti program klinikal bagi bidang perubatan dan pergigian.


5. Bagi pemindahan kredit bidang Pengajian Islam pula adalah mengikut syarat yang ditetapkan oleh Malaysian Quality Assurance. 


6. Bagi melicinkan pengurusan pengajian pelajar yang akan meneruskan pengajian di IPT di Malaysia, maka satu jawatankuasa yang dinamakan Jawatankuasa Pengurusan Pengajian Pelajar Malaysia di Mesir telah ditubuhkan yang dipengerusikan oleh Ketua Pengarah, Jabatan Pengajian Tinggi yang turut dianggotai oleh wakil-wakil daripada Majlis Perubatan Malaysia, Majlis Pergigian Malaysia, Lembaga Farmasi Malaysia dan agensi penaja Kerajaan Persekutuan serta Negeri. Jawatankuasa ini berfungsi bagi merancang, menyelaras dan mengurus hal-hal berkaitan dengan pengurusan pengajian dan pemindahan kredit berdasarkan prinsip “parallel” (“minus one rule”) seperti dinyatakan di atas.
7. Semua pelajar Malaysia di Mesir yang berminat bagi meneruskan pengajian di IPT di Malaysia adalah dipohon untuk berdaftar dengan Jawatankuasa Pengurusan Pengajian Pelajar Malaysia di Mesir di Sektor Pengajian Tinggi, Kementerian Pendidikan Malaysia, No. 2, Menara 2, Jalan P5/6, Presint 5, Wilayah Persekutuan Putrajaya bermula 24 September 2013 sehingga 8 Oktober 2013 atau melalui laman web Kementerian Pendidikan Malaysia seperti berikut:



8. Bagi tujuan ini para pelajar juga dipohon untuk membawa bersama-sama sijil-sijil akademik dan salinan keputusan peperiksaan.


9. Pihak Kerajaan menerusi Kementerian Pendidikan Malaysia menyediakan alternatif kepada pelajar-pelajar yang ingin melanjutkan pengajian di IPT di Malaysia tetapi tidak menghalang pelajar-pelajar yang memilih untuk melanjutkan pengajian mereka ke Mesir.


10. Bagi sebarang pertanyaan, para pelajar boleh menghubungi Bilik Operasi KPM di talian 03-8870 6611 dan 03-8870 6627 dari jam 8.00 pagi sehingga 6.00 petang (Isnin hingga Jumaat). Pertanyaan juga boleh melalui e-mel : egyptcrisis@mohe.gov.my, atau facebook:https://www.facebook.com/pages/StudentWorld/207845832591425


Kementerian Pendidikan Malaysia
18 September 2013


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apakah Itu Kejuruteraan Geomatik UTM?

Kongsi: The Truth about Actuarial Science?

Program Usahawantani 2013 Untuk Lepasan Diploma dan Ijazah