Soal: Tak Ada Asas Akaun, Nak Ambil Akaun. Boleh?


Soalan Dalam Diskusi Exsbpis

Amirah Mawaddah Mohd Kamal:
Assalamualaikum. Boleh tak para alumni yang ambil accounting terangkan serba sedikit pasal accounting. Saya kelas Benz (teknikal) dan tak pernah belajar account. So, boleh kan kalau saya nak ambil account?  :)

----------------------------------------
RESPON DARIPADA ExSBPIS

Izyan Zulaikha:
Boleh je lah, siapa kata yang tak ada asas tak boleh berjaya masa belajar? Cuma kena lebih rajin daripada orang lain yang sudah ada aas akaun. :)

Amirah Mawaddah Mohd Kamal:
Ouh okay. Akak ambil diploma ke? Kat mana?

Izzanee Ibrahim:
Senang je tu, jangan risau. heh.

Izyan Zulaikha:
Akak kelas Einstein Batch 05 - 09, sekarang buat diploma ukur bahan di polimas Jitra..:)

Amirah Mawaddah Mohd Kamal:
Okay thanks :)

Izyan Zulaikha:
Welcome..:)

Cik Jufarizwani:
Orang kelas Benz jugak. Semester ni belajar akaun. Hee.:)

Amirah Mawaddah Mohd Kamal:
Ouh ye ke? Akak ambil kat mana?



Cik Jufarizwani:
Akak bukan ambil kos akaun, akak ambil kuantitatif sains. Sem ni ada la akaun, akak ambil kat UiTM Perlis.:)

Izzanee Ibrahim:
Amik akaun juga akaun paras-A. Bak kata cikgu dekat sini, akaun ni kalau work hard insya-Allah boleh skor.  Sebab macam matematik, kadang-kadang kita belajar gila-gila pun tak tentu lagi dapat A. Dia macam tu lah. Dan akaun sangat seronok sebab boleh main-main dengan konsep dia , tambah pula betapa bergunanya akaun dalam kehidupan seharian.

Accounts is an arts subject, jadi memerlukan kepada pembacaan dan pemahaman konsep. Kalau faham konsep tu betul-betul, nanti nak buat apa-apa tu mudahlah. Accounts terbahagi dua, financial dengan cost kalau ikut silibus A-level lah. Financial buat balance sheet dengan income statement pasal sole trader, partnership, companies, yang mana kau kena faham dia punya format bagi setiap satu tu, dengan konsep yang berkaitan.

Pada penelitian saya, costing lagi senang dan best, sebab boleh main-main, huhu. Costing ada financial analysis yang kau kira ratio asset ke liability dan pelbagai lagi ratio yang ada. Ada jugak belajar investment appraisals dengan budgeting yang sangat applicable.

Seronoklah tapi awal-awal tu agak susah sikit sebab nak dapat thinking tu, tapi tu normal, semua rasa macam tu, secara ringkasnya, faham konsep, buat banyak latihan, dan rasa seronok untuk belajar dengan cara kaitkannya kepada kehidupan sebenar.  All the best.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apakah Itu Kejuruteraan Geomatik UTM?

Kongsi: The Truth about Actuarial Science?

Program Usahawantani 2013 Untuk Lepasan Diploma dan Ijazah